mandag 29. juni 2009

"Hvordan skal du klare deg i Afrika??"

Det har jeg hoert mange ganger hjemme... Og jeg begynner selvsagt aa skjoenne hvorfor. Samme dag som jeg skrev forrige innlegg, om at jeg klarte meg saa fint og ikke var frastjaalet noe, mistet jeg min rosa mobil. Det var da vi var ute. Det var veldig trist, hadde mye viktig paa den. Ringte den ti sek etter den var borte, da var den allerede av. Jaja, haaper neste eier setter pris paa den! Alle vennene mine smilte bare videre og sa "Hakuna matata", no troubles! For foerste gang irriterte det meg veldig....

Afrika er fremdeles som sist, men jeg erfarer nye ting hver dag. Familier leter i de stinkende soeppelhaugene etter noe de kan bruke. De finner alltid noe: en folie, en pappbit - for dem materiale til et skjoert hus. Hvis dere har sett Jesus Christ Superstar foler jeg meg som Jesus i den sangen hvor han synger "It's too many of you!", naar alle de spedalske kommer rundt ham. Saann er jeg blant tiggere uten bein, hender som er svulset opp til tredobbel stoerrelse. I dag ble jeg kvalm! Saanne synn er ikke skapt for meg...

Noe annet jeg har merket meg er at terskelen for aa slaass er mye lavere. De starter slaass over alt, skjoenner ingenting. I vannet naar vi bader, plutselig begynte en aa slaa paa kameraten min gjennom vinduet da vi kjoerte bil. Hadde jeg skjoent spraaket ville jeg muligens forstaatt mer. Men det er jammen ikke sikkert det ville gitt meg stoerre forstaaelse for slaassingen likevel...

Naa kom en kamerat innom nettcafeen. Jeg hadde gledet meg til aa faa lastet opp bilder, men naar han kom helt hit bare for aa vaere med meg, maa jeg nesten stikke. Det var jo koselig :)

Stroemmen gikk her nettopp, alt ble moerkt, og alle maatte gaa. Typisk! Jeg fant meg en kafe i naerheten, og en halvtime senere gikk stroemmen der og. Da maatte jeg bare le. Afrika......... I tillegg var vannflasken jeg kjoepte der aapen kork, fyllt paa fra vasken. Herlig. Hva er det egentlig med aa ha varmt drikkevann og kaldt dusjvann her?? Hva med aa bytte...?

Men Afrika er ogsaa moderne ungodom. Mine venner er "rike" (veldig viktig med disse " ") og har extension haar, sminke og facebook.

Utenom mobilen jeg mistet da vi var ute, var det knall. Utelivet var fantastisk, selvom alle kan skjoenne det blir slitsomt aa vaere eneste hvite paa et stort utested en hel natt. Dessuten traff jeg bileieren ute, han jeg har led bil av en uke. Han viste seg aa bare vaere to aar eldre. Naa er vi faktisk blitt gode venner, og han har litt daarlig samvittighet for at det var mine penger han hadde mottatt hele uken (han hadde jo ikke truffet meg foer). Saa naa faar jeg laane den gratis! Som venn.. I gaar var vi og badet, jeg og bileieren. Han er koselig, han heter Alex. Da jeg ble frastjaalet mobilen gikk han og fyllte paa masse paa kortet sitt og lot meg ringe Stefan lenge. Jeg proevde aa gjoere det kort da :)

Men maa vel nesten stikke, Andrew venter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar